De levende akoestiek van het Meerdaalwoud

Door Wynold Verweij Honderden eeuwenoude beuken en eiken plus zestig luisteraars vormden zondagochtend het publiek bij een aubade door het Korpus Hoornkwartet. Vier jonge hoornisten brachten bij zonsopgang een ode aan de natuur. Uit het ruisen van de bomen en de voorzichtige zonnestralen in het Meerdaalwoud kon de luisteraar opmaken dat het goed zat. HetContinue reading “De levende akoestiek van het Meerdaalwoud”

Transit, of hoe luisteraars ook toeschouwers worden

door Wynold Verweij Wanneer er stronken prei aan te pas komen om een dansje uit te voeren, weten we dat het over niet veel anders dan hedendaagse klassieke muziek kan gaan. Voeg daar videotechnologie, kunstmatige intelligentie, alternatieve instrumentatie, minimalisme en een schep genderproblematiek aan toe en de contouren van nieuwe klassieke muziek komen duidelijk inContinue reading “Transit, of hoe luisteraars ook toeschouwers worden”

Lets Radiokoor laat klankwolken donderen en stiltes fluisteren

door Wynold Verweij Oosteuropese koormuziek spreekt tot de verbeelding dankzij een uitgekiende mengeling van religie, slavische talen, een schep meerstemmigheid, diepe mannenstemmen, een snuif gregoriaans en een mespuntje avantgardisme. Festival 20.21 pakte maandagavond uit met het programma Eeuwig Licht van het zangcollectief Lets Radiokoor waarin Baltische, Russische en Hongaarse componisten centraal stonden. Van de GroteContinue reading “Lets Radiokoor laat klankwolken donderen en stiltes fluisteren”

Erik Satie: the mysterious irony of an outsider

door Wynold Verweij Of French composer Erik Satie, much is gradually becoming known but still little understood. The theme day Satie s’amuse , which Festival 20.21 dedicated to him last Sunday, showed that he himself did not want much else, it was the core of his marketing strategy. The programmers had chosen his lesser-known works,Continue reading “Erik Satie: the mysterious irony of an outsider”

Laserbombardement door Galina Oestvolskaja

door Wynold Verweij Het oude centrum van Leuven werd woensdagavond even opgeschrikt door ritmisch gebonk en het gebruik van een zware slijpschijf. Het leek of de statige Sint-Geertruikerk onder de sloophamer viel. Maar in werkelijkheid klonk daar het Groot Duet voor cello en piano van Galina Oestvolskaja, uitgevoerd in het kader van Festival 20.21. DeContinue reading “Laserbombardement door Galina Oestvolskaja”

Gaudeamus flirts with flashlight and microtonality

From a music-theatrical Stabat Mater to pure electronics, from a minimalist string quartet with harmonica to video art with a touch of classical music. Behold the extremes that musicians and performers explored last Saturday night at Utrecht’s Gaudeamus Festival of New Music. Two key words: boundless, interdisciplinarity. door Wynold Verweij Mees Vervuurt (°2000) surprised withContinue reading “Gaudeamus flirts with flashlight and microtonality”

Muzikaal eerbetoon aan William Blake: genie of gek

Het Lunalia-festival zette afgelopen donderdag zijn deuren open voor een ode aan de Engelse dichter William Blake in een vintage Brits programma met -uit België- een vleugje hedendaags. Reinoud Van Mechelen (tenor), Kristien Ceuppens (hobo) en Inge Spinette (piano) vulden de Mechelse Sint-Pieter-en-Paulkerk met een inspirerend recital. William Blake (1757-1827) was in zijn werk alsContinue reading “Muzikaal eerbetoon aan William Blake: genie of gek”

Karel Goeyvaerts: van radicale vernieuwer tot frisse laatbloeier

Afgelopen donderdag was het festival Lunalia 2023 gewijd aan het werk van Karel Goeyvaerts (1923 – 1993), de Belgische componist die in zijn carrière alle kleuren van de regenboog heeft gezien. Een oefening in muzikale meertaligheid. Het ensemble I Solisti (dirigent Filip Rathé), Liesbeth Devos (sopraan) en Jan Michiels (piano) gaven in zes stukken een overzichtContinue reading “Karel Goeyvaerts: van radicale vernieuwer tot frisse laatbloeier”

Lunalia: de onrust van de menselijke stem gefileerd

Niet alleen de geschiedenis herhaalt zich, ook de vocale stem draait voortdurend rondjes. In composities van Ine Claes en Jennifer Walshe werd afgelopen woensdag in het concert Double Bill een uitgebreid onderzoek naar de stem in al haar gedaanten gedaan. In het kader van het festival Lunalia 2023 bood het project Loopwork een ingenieus geconstrueerdContinue reading “Lunalia: de onrust van de menselijke stem gefileerd”

Opening Lunalia 2023: muzikaal medicijn tegen alleen-zijn 

Sinds afgelopen zaterdag is Mechelen gedurende twaalf dagen het centrum van de muzikale strijd tegen beschavingsziekte nummer één: eenzaamheid. Het jaarlijkse internationale stemmenfestival Lunalia is dit weekend gestart met een breed en kleurrijk programma om de positieve kracht van integratie in de samenleving muzikaal te omlijsten. “You’ll never be alone anymore” is dan ook hetContinue reading “Opening Lunalia 2023: muzikaal medicijn tegen alleen-zijn “